کراتینه درمانی که گاهی اوقات به نام بلواوت برزیلی یا کراتینه برزیلی نیز نامیده می شود، یک روش شیمیایی است که معمولا در سالن­های آرایشی انجام می شود و می تواند تا 6 ماه موها را صاف نگهدارد. کراتین مو درخشندگی ویژه ای به موها می بخشد و می تواند مانع از موخوره شدن موها شود. کراتین مو به منظور صاف کردن کوتیکول مو انجام می ­شود که به تارها ظاهری براق می‌دهد وهمچنین می تواند مدت زمان لازم برای خشک شدن موها را کمتر کند.

همچنین از آنجایی که کراتین مو تمام قسمت های مو را می پوشاند، به طور موقت نوک های شکاف شده مو را نیز ترمیم می­کند که به زرق و برق موهای شما می افزاید. درمان کراتینه چه در خانه و چه در یک آرایشگاه حرفه ای انجام شود، از یک سری مراحل خاص پیروی می کند. در واقع کراتین موها را تقویت می­کند و پیوندهای مولکولی جدیدی روی تارها ایجاد می کند. درمان های کراتینه راهی آسان برای مقابله با موهای کدر، خشک و وز شده بوده و آنها را صاف و براق می کند.

در ادامه ی این مطلب از سری مقالات دکتر جواهر پور محمد به بررسی صفر تا صد کرایته کردن مو و نکات مهمی که هنگام انجام آن باید بدانید اشاره خواهیم کرد.

کراتین مو چیست؟

کراتین کردن مو یکی از محبوب ترین روش­ های درمان برای موهای خشک و مجعد و آسیب دیده است که می ­تواند برای انواع مو با ویژگی های متفاوت انجام شود. این روش درمانی برای موهای شما یک درمان همه کاره و موثر است که می تواند برای اکثر افراد مانند یک معجزه جذاب، موهایی نرم، براق و بسیار شفاف و زیبا را به ارمغان بیاورد. همچنین درمان کراتینه برای موهایی که مجعد هستند خیلی کارساز است و پس از صاف شدن ماندگاری نسبتا طولانی دارد.

خانم هایی که عادت دارند دائماً موهای خود را با حرارت حالت دهند، توجه داشته باشندکه کراتین موی آنها سریعتر خشک می­شود. برخی افراد تخمین می­زنند که کراتین زمان خشک شدن آنها را بیش از نصف کاهش می دهد. همچنین کراتین مو به قوی تر شدن تارهای مو کمک می­کند،و می‌توان آن‌ها را حتی در معرض هوا نیز خشک کرد و از آسیب گرمای اتوی مو و سه شوآر محافظت نمود.

کرایتن مو به چه صورت است؟

مزایای کراتینه کردن مو چیست؟

مزایای کراتینه  مو بخصوص برای خانم هایی که بشدت علاقه مند موهایی صاف هستند و از حالت موهای خود رضایت ندارند بسیار جذاب و ذوق آور است:

کراتین سلول‌هایی را که روی هم قرار می‌گیرند و رشته‌های مو را تشکیل می‌دهند، صاف می‌کند، این باعث می شود موهایی که با وز شدن کمی خشک می شوندف ظاهری براق و سالم داشته باشند.

تا زمانی که با شستشوی منظم موهای خود از کراتینه درمانی مراقبت می­کنید و 2 تا 3 بار در هفته موهای خود را می­شوئید، کراتینه درمانی می تواند برایتان تا 6 ماه ماندگار باشد. ماده کراتین یک نوع پروتئین است که تارهای مو را تقویت می ­کند و فرم طبیعی و صاف برای مو ایجاد می­ نماید.

همان طور که می­دانید در حالت عادی نیز بدن انسان به طور طبیعی کراتین می­سازد که در موها و نیز در ناخن های ما وجود هستند. اگر علاقه مند موهایی صاف هستید، از آنجایی که شامپوهای کراتینه و سایر محصولات سوپرمارکتی ممکن است تغییر قابل توجهی در مدل موهای شما ایجاد نکنند، درمان های حرفه ای کراتینه می­تواند یک تغییر مطلق برای موهای مجعد و موهایی که خشک و تابدر هستند ایجاد نماید.

چه کسانی می توانند موهای خود را کراتینه کنند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به انجام کراتین مو راغب شوید. کراتین کردن مو علاوه بر صافی و درخشندگی موجب تقویت تارهای مو و درمان ریزش مو نیز می­شود. بسیاری از افراد ممکن است به خاطر عوامل مختلفی مانند اضطراب، وجود بیماری خاص، و یا حتی بخاطر بیخوابی های طولانی و پایین آمدن سیستم ایمنی بدن دچار ریزش مو و آسیب دیدگی موهایشان شده باشند. یا افرادی باشند که به علت ریزش مو در دوران تحصیل نیاز به تقویت موهای خود داشته باشند. کراتین مو و درمان کراتینه می ­تواند یک روش درمانی بسیار مؤثر برای این افراد باشد.

مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه کردن مو

مثلا بطور نمونه در شهر اصفهان به عنوان یک جامعه آماری مورد بررسی، با علت یابی به موقع ، درمان ریزش مو در اصفهان به روش کراتین درمانی و  مزوتراپی در اصفهان موجب جلب رضایت این افراد گردیده است. مزوتراپی در اصفهان توسط دکتر جواهر پور محمد یکی از پزشکان حاذق و باتجربه پوست مو وزیبایی نتایج بسیار چشم گیر و قابل قبولی داشته است. از جمله اینکه دخترخانم هایی که به علت ریزش مو در دوران تحصیل به دکتر جواهر پور محمد مراجعه نموده اند از نتایج درمانی موفقی برخوردار گردیده اند.

مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه کردن مو چیست؟

همانطور که کراتینه برایتان دلچسب و زیباست باید پس از انجام آن برای ماندگاری بهتر از موهای کراتین شده ی خود به خوبی مراقبت نمایید:

معرفی انواع کراتینه مو

شاید برای شما جالب باشد: شرایط کاشت مو برای افراد دیابتی

معرفی انواع کراتینه مو

کراتین موجود در محصولات کارخانه ای معمولا از قسمت های مختلف حیوانات مانند شاخ، پشم یا پر به دست می آید. این مواد باعث می شود که کوتیکول های مو متورم شوند و به نوبه خود به نفوذ مناسب مواد کراتین کمک می کند. اما کراتین مو انواع مختلفی دارد که هریک اثربخشی منحصر به فرد خود را داشته و مواد تشکیل دهنده و ترکیبی آن کمی متفاوت با همدیگر است. از جمله برخی از انواع کراتین عبارتند از:

کراتین احیاکننده مو بیشتر برای موهای آسیب دیده که در اثر رنگ مو و یا دکلره دچار خشکی شده اند به کار می­رود.

این مدل که از رایج ترین انواع کراتینه است موجب صافی مو شده و حتی موهای کاملا وز را نیز صاف و درخشنده می­کند. موهایی که بشدت فر و مجعد هستند با کراتین برزیلی کاملا صاف می­شوند.

در این روش صافی، کراتینه به کمک شانه بر روی موها قرار میگیرد و چون لازم است مواد به ریشته موها نفوذ پیدا کند لذا استفاده از این نوع کراتین نیاز به مدت زمان 4 الی 5 ساعته برای صاف نمودن موهای شما دارد.

اکسپرس مدت زمان صافی موی کوتاه مدتی دارد. موهایی که بخاطر شستشو و رطوبت سریع پف می­ کنند با این روش صاف شده و نرم و یکدست می­شوند.

کراتین مو چه عوارضی دارد؟

اگرچه فواید و مزایای شگفت انگیز زیادی در کراتینه درمانی وجود دارد که با دیدن نتیجه آن حس اعتماد به نفس و رضایت بیشتری از موهای خود خواهیم داشت. اما یکی از نکات مهم در خصوص کراتین مو این است که موها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قوی، در زمان کراتینه ممکن است به نحوی آسیب نیز ببیند. ریزش مو، دو شاخه شدن موها، شکستگی مو و رنگ‌ زدایی از معایب رایج درمان کراتینه هستند.

دقت نمایید که بسیاری از مواد داخل کراتینه و البته نه همه آن ها حاوی فرمالدئید هستند. فرمالدئید یک نوع مواد شیمیایی است که موجب می ­شود موها صاف تر نشان داده شوند اما در صورت استنشاق می‌تواند برای فرد خطرناک باشد.

پس در زمان انجام کراتینه حتما از آرایشگر خود در خصوص موادی که قرار است روی موهای شما کار شود سوال کنید. کراتین ممکن است در برخی موارد موجب رشد نامناسب موها شود و به ریشه های مو آسیب برساند. که البته تمامی این خطرات احتمالی بستگی به نوع مواد کراتینه دارد.

شاید برای شما جالب باشد: مزوتراپی مو به چه صورت است؟

مراحل کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو دارای مراحلی است که باید با دقت توسط آرایشگر و یک فرد ماهر بر روی موهای شما انجام ­شود:

اولین مرحله ای که با این درمان انجام می شود شستشوی مو است. موها باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. نکته مهم اینکه در این مرحله از شستشوی خاص، از نرم کننده استفاده نمی شود و از شامپوی تصفیه کننده pH+ استفاده می شود.

پس از شستشو، موها خشک می شوند. بسیار مهم است که موها قبل از استفاده مواد کاملا خشک باشند. این موضوع به این دلیل است که موهای خیس ماسک کراتین را رقیق می­کند و می­تواند بر نتایج این درمان تأثیر منفی بگذارد.

این محصول حدود 20 تا 30 دقیقه طول می­کشد تا جا بیفتد. و این دقیقا مدت زمانی است که مو فرآیند اکسیداسیون را طی می­کند. سپس موها با آب سرد کاملا آبکشی شده و با استفاده از یک حوله، آب اضافی آن خارج می‌شود.

در مرحله آخر، موها با سشوار خشک می‌شوند و پس از آن، از یک اتو صاف برای اطمینان از نفوذ بیشتر محصول به داخل کوتیکول استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *