میکرونیدلینگ پوست یا مزونیدلینگ یکی از روش های محبوب برای درمان مشکلات پوستی نظیر چین و چروک و جای زخم و آکنه است. در این روش پزشک متخصص پوست، از طریق سوراخ کردن دقیق پوست با سوزن های کوچک درمارولر یا درماپن، تولید کلاژن را در پوست بیمار تحریک می کند.

این تکنیک زیبایی مانند تمام روش های دیگر شامل برخی عوارض جانبی است. اما در صورت مراجعه به پزشک متخصص، این عوارض به حداقل رسیده و همینطور جزئی و موقتی هستند.

کلینیک دکتر جواهر یکی از بهترین کلینیک ها برای انجام میکرونیدلینگ در اصفهان است. اگر می خواهید از مزایای این روش محبوب بدون عوارض جانبی برخوردار شوید همین امروز برای دریافت نوبت میکرونیدلینگ پوست با کلینیک دکتر جواهر تماس بگیرید.

در این مقاله به عوارض احتمالی میکرونیدلینگ و راه های کاهش آن اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

میکرونیدلینگ چیست ؟

همانطور که می دانید با افزایش سن، ما شاهد از دست رفتن کلاژن بیشتری از پوست خود هستیم. همین مسئله منجر به پدیدار شدن خطوط ریز و چین و چروک هایی در نواحی مختلف صورت می شود. میکرونیدلینگ پوست روشی است که با افزایش تولید کلاژن که یک پروتئین ضروری برای پوست ماست، به بهبود ظاهر آن کمک می کند.

در این تکنیک در واقع از یک دستگاه با سوزن‌ های کوچک و استریل شده برای ایجاد سوراخ های بسیار ریز در بافت پوست استفاده می شود. این امر باعث تشکیل کلاژن و الاستین شده که در نهایت پوست را سفت تر می کند. همچنین مشکلات زیبایی مانند خطوط ریز، چین و چروک ها و جای جوش یا زخم را کاهش می دهد.

دقت داشته باشید که خراش های ناشی از این روش فقط باعث آسیب جزئی به پوست می شود. در نتیجه پوست در فاصله زمانی کمی با یک بافت جدید وغنی از کلاژن ترمیم خواهد شد.

<< به خاطر ماهیت روش میکرونیدلینگ برای درمان مشکلات پوستی، مراجعه به یک مرکز معتبر جهت انجام میکرونیدلینگ در اصفهان یا هر شهر دیگر بسیار مهم است. زیرا اگر شخص از مهارت کافی برخوردار نباشد یا دستگاه استریل شده نباشد ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما وارد شود. >>

کاربردهای میکرونیدلینگ چیست ؟

به طور کلی هدف از میکرونیدلینگ پوست، درمان مشکلات پوستی با کمک تحریک تولید کلاژن و ایجاد یک بافت جدید در پوست است. این روش در نهایت منجر به جوانسازی و شاداب شدن پوست خواهد شد.

میکرونیدلینگ پوست بیشتر برای بهبود ظاهر آکنه، جای زخم، لکه های تیره، چین و چروک ها و کاهش منافذ بزرگ پوست استفاده می شود.

با این حال می توان از آن برای درمان های دیگر نظیر کاهش ترک های پوستی در نواحی شکم و ران و یا بهبود جای زخم در سایر قسمت های بدن استفاده کرد.

به طور کلی کاربردهای میکرونیدلینگ در کلینیک دکتر جواهر شامل این موارد است:

رایج ترین عوارض میکرونیدلینگ چیست؟

معمولا افرادی که برای انجام میکرونیدلینگ به کلینیک دکتر جواهر پور محمد مراجعه می کنند بعد از درمان با قرمزی و تورم کمی مواجه می شوند که خود به خود برطرف می شود. این میزان از عوارض در واقع رایج بوده و اصلا نگران کننده نیست. چرا که پاسخ طبیعی بدن به آسیب های کوچکی است که توسط سوزن ها به پوست وارد شده است.

با این حال افرادی که به صورت غیرتخصصی و نامطمئن اقدام به انجام میکرونیدلینگ پوست می کنند ممکن است با عوارض بیشتری مواجه شوند که در ادامه رایج ترین آنها را شرح خواهیم داد:

معمولاً در حین میکرونیدلینگ پوست، خونریزی وجود ندارد و مقدار کبودی نیز خفیف است. اما چنانچه ابزار بیش از حد فشار داده شود، پوست بسیار عمیق تر از آنچه باید سوراخ می شود. در نتیجه احتمال کبودی عمیق و حتی خونریزی وجود دارد.

دقت داشته باشید که ضخامت پوست در همه جا یکسان نیست. بنابراین قسمت‌ های نازک ‌تر باید با سوزن‌ های کوتاه ‌تر و با عمق بسیار کمتری درمان شوند. تنظیم نکردن صحیح سوزن های درماپن منجر به کبودی و زخم خواهد شد.

اگر میکرونیدلینگ به اشتباه انجام شود حتی جای زخم هم ایجاد می کند! ایجاد زخم در بیشتر موارد به خاطر فشار دادن بیش از حد دستگاه یا سوزن زدن بیش از حد یک ناحیه از پوست است.

عفونت:

از آنجایی که روش میکرونیدلینگ، سوراخ های ریزی را در پوست شما ایجاد می کند، احتمال اینکه میکروب ها وارد پوست شوند زیاد است. بنابراین پوست شما و تجهیزات باید به خوبی استریل شده و تمیز باشند.

بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست معمولا یک التهاب جزئی مشاهده می شود که به طور طبیعی فروکش می کند. اما چنانچه چند جلسه پشت سر هم و بدون رعایت فاصله لازم برای بهبودی و ترمیم پوست این روش تکرار شود پوست آسیب زیادی دیده و بیشتر ملتهب می شود. اسکراب صورت نیز می تواند این التهاب را افزایش دهد.

<< به طور کلی میکرونیدلینگ پوست یک روش بی خطر و موثر است. اما برای به حداقل رساندن عوارض آن حتما باید در مطب متخصص پوست انجام شود. اگر میکرونیدلینگ توسط یک فرد غیرمتخصص و به روشی غیراستاندارد انجام شود خطرات و عوارض جانبی آن افزایش می یابد. >>

میکرونیدلینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

میکرونیدلینگ پوست به عنوان یک تکنیک زیبایی کم تهاجم شناخته می شود که برای اکثر افرادی که از سلامت کلی برخوردار هستند، ایمن و مفید است.بنابراین اگر سالمید و به دنبال راهی مقرون به صرفه برای از بین بردن مشکلات پوستی تان هستید، کاندیدای ایده آلی برای این روش خواهید بود.

با این حال میکرونیدلینگ پوست مانند دیگر روشها برای برخی از افراد مناسب نیست که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

شاید برای شما مفید باشد: دستگاه لیزر الکساندرایت و بررسی ویژگی های آن

برای کاهش عوارض میکرونیدلینگ چه‌ کار کنیم ؟

برای به حداقل رساندن عوارض میکرونیدلینگ پوست، باید علاوه بر اینکه به یک متخصص در زمینه میکرونیدلینگ در اصفهان مراجعه می کنید به توصیه هایی نیز عمل کنید.

به طور مثال از آنجایی که پوست شما پس از درمان حساس است، نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. همچنین باید مدتی از انجام فعالیت ‌های شدید که باعث تعریق می شود، مثل تمرینات ورزشی سخت خودداری کنید. علاوه بر این نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست نظیر اسکراب صورت و مواد خشن و الکل دار توصیه نمی شود. زیرا اینها پوست شما را تحریک کرده و بهبودی آن را به تاخیر می اندازد.

آب به مقدار زیاد بنوشید. همچنین از لوسیون های مرطوب کننده ملایم استفاده کنید تا پوست شما به بهترین نحو ممکن التیام یابد.

شما باید احساس خارش و خشکی را تحمل کرده و پوست خود را نخارانید.در صورت سوزش یا پوسته پوسته شدن پوست از کمپرس یخ استفاده کنید.

اقدامات قبل و بعد از انجام میکرونیدلینگ

قبل از انجام میکرونیدلینگ پوست، مصرف برخی از داروها مانند داروهای رقیق کننده خون، ایبوپروفن و داروهای درمان آکنه (مانند آکوتان) باید متوقف شود. اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید نیز باید از قبل با مصرف آنتی بیوتیک از شیوع آن جلوگیری کنید.

همچنین قبل از میکرونیدلینگ پوست از محصولاتی که حساسیت پوست را افزایش می دهند مانند لایه بردارها و محصولات اسکراب صورت استفاده نکنید.

بهترین مراقبت از پوست بعد از میکرونیدلینگ چیست؟

بهتر است در هفته اول بهبودی از این موارد خودداری کنید:

شما می توانید با روش های زیر به بهبود پوست خود پس از میکرونیدلینگ کمک کنید:

سوالات متداول

چه زمانی نتایج درمان میکرونیدلینگ مشاهده می شود؟

نتایج درمان بر اساس شدت مشکلات پوستی و نواحی تحت درمان متفاوت است. معمولا پس از چهار تا شش جلسه درمانی میکرونیدلینگ نتایج قابل مشاهده هستند.

برای اسکار آکنه به چند جلسه میکرونیدلینگ نیاز داریم؟

برنامه های درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما طبق تجربه پس از دو جلسه میکرونیدلینگ، بهبودی خفیفی در جای اسکار جوش وجود دارد. همچنین پس از شش جلسه، افراد بهبودی قابل توجهی در ظاهر اسکار مشاهده می کنند.

آیا میکرونیدلینگ پوست عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی میکرونیدلینگ به طور معمول قرمزی و تورم خفیف است که در عرض چند روز خود به خود برطرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *