اگر فکر می کنید رنگ پوست شما کدر شده و دیگر درخشندگی و شادابی سابق را ندارد، وقت آن رسیده از اسکراب صورت استفاده کنید! در واقع یکی از مراحل ضروری در روتین مراقبت از پوست که به پاکسازی عمقی پوست شما کمک می کند، اسکراب صورت است.

اسکراب ها یا همان لایه بردارها با از بین بردن سلول های مرده ای که روی سطح پوست شما گیر کرده اند، درخشندگی و شفافیت را به پوست شما باز می گردانند.در ادامه در خصوص اسکراب صورت و تاثیر آن بر سلامت پوست بیشتر توضیح می دهیم.

شهروندان عزیز اصفهانی می توانند با مراجعه به کلینیک دکتر جواهر واقع در آپادانا اول از بهترین مشاوره و خدمات زیبایی پوست و مو بهره مند شوند.

اسکراب صورت چیست ؟

اسکراب چیست؟

لایه برداری سطحی پوست که با اصطلاح اسکراب صورت نیز شناخته می شود، روشی برای خلاص شدن از شر سلول های مرده پوستی است. این روش سلول های مرده پوست را از سطح اپیدرم یا بیرونی ترین لایه پوست شما حذف می کند.

سلول های مرده پوستی چربی، باکتری ها و سایر آلودگی های محیط را به دام می اندازند. این موضوع باعث می شود تا پوست شما جوانی و شادابی خود را از دست بدهد.

اسکراب صورت با پاکسازی کامل پوست، این سلول ها را از بین برده و آنها را با سلول های تازه و جوان جایگزین می کند. این امر منجر به افزایش درخشندگی و زیبایی پوست شما می شود.لایه برداری عمیق پوست همچنین به کاهش لکه ها، چین و چروک ها و خطوط های ریز روی پوست کمک می کند.

برای لایه برداری پوست خود می توانید از انواع محصولات اسکراب موجود در فروشگاه ها استفاده کنید. شما باید این محصولات را بر اساس نوع پوست، میزان حساسیت پوستی و البته نتیجه مطلوبی که به دنبال آن هستید انتخاب نمایید.

در ادامه به انواع اسکراب صورت موجود و نحوه ی انتخاب مناسب ترین اسکراب می پردازیم.

انواع اسکراب چیست؟

به طور کلی دو مکانیسم برای از بین بردن سلول های مرده پوست وجود دارد که شامل لایه برداری شیمیایی و لایه برداری فیزیکی است:

این نوع اسکراب ها از چندین ماده شیمیایی برای پاکسازی پوست و حذف سلول های مرده ی آن استفاده می کنند. رایج ترین موادی که در فرمولاسیون این نوع لایه بردارها استفاده می شود عبارتند از:

این اسیدها پیوندهایی را که سلول‌ های مرده پوست را در کنار هم نگه می ‌دارند شکسته و در نتیجه باعث از بین رفتن سلول های مرده پوستی می شوند. لایه بردار شیمیایی معمولا به صورت لوسیون، کرم یا سرم موجود است.

انواع مدل های اسکراب چیست؟

از بین بردن فیزیکی سلول های مرده پوست نیاز به اعمال فشار به پوست با استفاده از نوعی بافت خشن دارد. به همین خاطر در این نوع محصولات اسکراب پوست معمولا ذرات ریز و سختی مثل دانه ها و گرانول ها وجود دارد. شما با مالیدن این مواد بر روی پوست خود به آرامی می توانید لایه های مرده را از روی آن جدا کنید.

لایه بردارهای فیزیکی ملایم تر هستند و طبق نظر اکثر مصرف کنندگان هیچ واکنش بدی روی پوست ایجاد نمی کنند. بنابراین اگر پوست حساسی دارید بهتر است از اسکراب های فیزیکی استفاده کنید.

چگونه می توانیم مناسب ترین لایه بردار را انتخاب کنیم؟

کرم ها و سرم هایی که تحت عنوان لایه بردار شیمیایی به فروش می رسند می توانند حاوی AHA، BHA، رتینوئید یا حتی ترکیبی از هر سه باشند. هر کدام از این مواد برای نوع خاصی از مشکلات پوستی مناسب تر هستند:

  1. اگر می خواهید از شر لکه های تیره خلاص شوید بهتر است لایه بردارهای حاوی ترکیبات AHA را انتخاب کنید. این محصولات عمدتا برای مشکلات رنگدانه روی پوست در نظر گرفته شده اند.
  2. اگر جوش های سرسیاه یا سرسفید دارید که به آنها کومدون های باز و بسته نیز گفته می شود، می توانید از اسکراب صورت حاوی BHA ها که به صورت اسید سالیسیلیک یا سیتریک موجود است، استفاده کنید.
  3. اگر به دنبال یک اسکراب با کارایی ضد چروک هستید، محصولات حاوی رتینوئیدها را به شما پیشنهاد می کنیم که به کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک ها کمک می کند.

نحوه ی انتخاب بهترین اسکراب صورت

نحوه ی استفاده از اسکراب صورت چگونه است؟

اولین قدم در انجام اسکراب صورت، پاکسازی پوست است. شما باید همیشه قبل از اسکراب، ابتدا پوست خود را کاملا تمیز کنید. برای این منظور باید از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که هرگونه آلودگی، کثیفی و چربی اضافی را از روی پوست شما بر می دارد.

زمانی که صورت خود را با یک شوینده مناسب شستشو دادید، می توانید از اسکراب صورت استفاده کنید. برای این منظور مقدار کمی از اسکراب را برداشته و شروع به ماساژ ملایم آن روی پوست خود کنید.

برای لایه برداری پوست بهتر است بیشتر روی نواحی مانند بینی، گونه ها و چانه ی خود تمرکز کنید. زیرا این نواحی معمولا آلودگی بیشتری به خود جذب می کنند که منجر به ایجاد جوش های سر سیاه می شود.

معمولا یک دقیقه ماساژ دادن لایه بردار کافی است. بعد از آن می توانید صورت خود را با آب معمولی یا سرد بشویید.

فواید و معایب اسکراب صورت

بدون شک اسکراب ها برای پوست های کدر و پرلک معجزه می کنند! بنابراین اگر می خواهید پوستی نرم، شفاف و لطیف داشته باشید حتما استفاده از این محصول را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید.اسکراب صورت معمولا توسط متخصصان پوست نیز برای افرادی که از مشکلات پوستی رنج می برند تجویز می شود.

در اینجا به مزایای مهم اسکراب صورت اشاره می کنیم:

اگرچه اسکراب ها فواید زیادی برای پوست شما دارند، اما اگر به درستی انتخاب نشوند و یا به درستی از آن ها استفاده نشود، ممکن است به پوست شما آسیب برسانند:

اگر به تازگی برای میکرونیدلینگ در اصفهان مراجعه کرده اید نباید از لایه بردارها استفاده کنید. زیرا بعد از این نوع درمان پوست  شما حساس شده و استفاده از اسکراب تاثیر منفی بر روی نتیجه درمان می گذارد.

نکته: اگر اسکراب صورت برای پوست شما مشکلی ایجاد کرد، فورا استفاده از آن را متوقف کنید.

نکات مهم در زمان استفاده از اسکراب صورت

اسکراب صورت می تواند به طور موثری پوست شما را ترمیم کند، جوش ها را کاهش دهد و منافذ پوستی را به حداقل برساند. استفاده ی صحیح از این محصول به مرور زمان باعث ایجاد پوستی تمیز، شفاف و بدون لک می شود. اما بهترین روش برای استفاده چیست؟

نکات مهم زیادی در زمان استفاده از لایه بردارها وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

اگر در روتین مراقبت از پوست خود هفته ای یک یا دو بار از اسکراب صورت استفاده می کنید، به هیچ عنوان نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش کنید. زیرا پس از لایه برداری، اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست بیشتر می شود.

چه زمان هایی نباید از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

بعد از انجام میکرونیدلینگ متخصص به شما خواهد گفت که نباید از لایه بردارها استفاده کنید.همچنین قبل و بعد از اپیلاسیون یا به طور کلی هر روشی که حساسیت پوست شما را افزایش می دهد نباید از اسکراب ها استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *