امروزه بسیاری از خانم‌ ها استفاده از لیزر را به عنوان یک روش از بین بردن مو های زائد می‌ دانند. این در حالی است که برای بسیاری از این خانم‌ ها شرایط لیزر در بارداری دغدغه شده است.

امروزه بسیاری از مراجعه کننده‌ ها به کلینیک دکتر جواهر با دغدغه‌ هایی مانند لیزر در دوران شیردهی و یا لیزر در ماه اول بارداری مواجه می‌ شوند. هنگامی که یک خانم در دوران بارداری و یا شیردهی خود قرار دهد، بزرگ‌ ترین اولویت وی سلامتی خود و نوزادش خواهد بود.

بدون شک در بارداری و یا بعد از آن ، بدن تغییرات مختلفی را پشت سر می‌ گذارد که می‌ تواند شامل حساسیت‌ های پوستی تازه، چین و چروک و علائم افتادگی پوستی باشد.

این علائم در بسیاری از موارد با رشد بیش از حد مو در اطراف شکم، صورت و سایر مکان‌ های ناخواسته همراه خواهد بود. کلینیک زیبایی دکتر جواهر پور محمد به عنوان یکی از بهترین مراکز لیزر در اصفهان در این مطلب به بررسی تخصصی باید ها و نباید ها و شرایط لیزر در دوران بارداری می پردازد.

آیا لیزر کردن در بارداری خطرناک است؟

آیا لیزر کردن در بارداری خطرناک است؟

همان طور که می‌ دانیم در دوران بارداری هورمون‌ های بدن مادر تغییرات زیادی خواهند کرد. دیده شده است که برخی از بانوان در دوران بارداری خود ریزش موی شدیدی داشته‌ اند و برخی از آن‌ ها دچار رویش مو های زائد در بدن شده‌ اند!

هورمون‌ های بدن یک خانم تنها بعد از 6 ماه گذشت از زایمان به حالت اولیه و عادی خود بر می‌ گردند. پزشکان متخصص پوست و مو و همچنین متخصصین زنان لیزر در بارداری را به هیچ عنوان توصیه نکرده‌ اند. تا به امروز هیچ گونه تست لیزری بر روی خانم‌ های باردار انجام نشده است که بتوان به صورت قطعی عوارض لیزر در بارداری را مورد بررسی قرار داد.

به صورت کلی می‌ توان گفت لیزر در بارداری دارای ریسک بالایی است، در نتیجه بهتر است تن به این کار ندهید. لازم به ذکر است با توجه به ثبات نداشتن هورمون‌ ها، نتیجه لیزر درمانی نیز به شدت کاهش خواهد داشت. در نتیجه نمی‌ توان گفت لیزر در ماه اول بارداری خطرناک است، اما بهتر است لیزر درمانی را تا 6 ماه بعد از به دنیا آمدن نوزاد به تعویض بیندازید.

آیا لیزر مو های زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

به صورت کلی متخصصین زنان بر این باور هستند که لیزر در دوران شیردهی بی خطر خواهد بود، این در حالی است که برخی از متخصصین توصیه کرده‌ اند که در این دوران از لیزر کردن ناحیه قفسه سینه و پستان‌ ها خود داری کنید. بهتر است قبل از لیزر در دوران شیردهی با متخصص و پزشک خود مشورت‌ های لازمه را داشته باشید.

مزایا لیزر مو های زائد

همان طور که در بالا تر نیز به این موضوع اشاره کردیم لیزر درمانی امروزه به عنوان یک روش از بین بردن مو های زائد در نظر گرفته می‌ شود. این در حالی است که لیزر در بارداری برای بسیاری از خانم‌ ها دغدغه شده است!

با توجه به مزیت‌ های بی شماری که لیزر درمانی به همراه دارد، خانم‌ های بارداری نیز ترجیح می‌ دهند که درمان خود را نیمه باقی نگذارند و آن را کامل کنند. مزیت‌ های لیزر درمانی به قدری زیاد است که بانوان باردار را وسوسه می‌ کند. برخی از اصلی‌ ترین مزیت‌ های لیزر به شرح زیر است:

لیزر مو های زائد به عنوان یک روش دائمی برای حذف موهای زائد می‌ باشد. در این روش برخلاف دیگر روش‌ های موجود دیگر مراجعه کننده نیازی ندارند که هر چند هفته یک بار برای از بین بردن مو های زائد خود به آرایشگاه مراجعه کند. شرط نتیجه گرفتن بهتر با استفاده از لیزر، تکمیل کردن جلسات لیزر مو های زائد می‌ باشد.

معرفی مزایای لیزر برای از بین بردن موهای زائد

برخلاف روش‌ های دیگر استفاده از لیزر درمانی به هیچ عنوان دردی را به همراه ندارد. در روش‌ هایی مانند بند انداختن، اپیلاسیون و موم درد زیادی را به همراه دارند، اما لیزر ، مو را می‌ سوزاند و درد چندانی را برای متقاضی به وجود نمی‌ آورد.

 

لیزر مو های زائد تنها عارضه کوتاه مدت را به همراه دارد. در این روش شما مو های زیر پوستی نخواهید داشت. عارضه‌ هایی اعم از قرمزی، تورم و درد بعد از چند دقیقه برطرف خواهند شد. در صورتی که عوارض لیزر درمانی طولانی مدت شد و یا تحمل آن بسیار سخت بود می‌ توانید از یک پماد زینک اکساید استفاده کنید.

ممکن است شما برای لیزر هزینه بیشتری را نسبت به هزینه‌ های آرایشگاه پرداخت کنید. اما بعد از آن که دوران لیزر مو های زائد خود را تمام کردید، هیچ هزینه‌ ای را دیگر پرداخت نخواهید کرد؛ زیرا مو های زائد شما به صورت کامل از بین رفته است.

عوارض لیزر مو های زائد

امروزه متخصصین و پزشکان شواهد کافی را در خصوص لیزر در بارداری ندارند و نمی‌ توانند به صورت کامل و قطعی عوارض لیزر در بارداری را بیان کنند.

بهتر است انجام لیزر در بارداری در ناحیه‌ های حساس اعم از بیکنی را انجام ندهید، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی برای مادر و جنین وجود خواهد داشت. این قسمت به دلیل حساس بودن می‌ تواند آسیب‌ های جدی را برای مادر و جنین بروز دهد.

لیزر مو های زائد در اطراف سینه و بیکنی در جلسات آخر دردناک خواهد بود. عارضه‌ هایی مانند درد، تورم، سوزش و قرمزی با اینکه موقت می‌ باشند، اما برای خانم‌ های باردار آزار دهنده خواهد بود.

خانم‌ های بارداری که قصد دارند لیزر در بارداری را دارند باید در این روز ها استراحت کنند؛ زیرا استفاده از این روش ممکن است برای آن‌ ها اذیت کننده باشد. برخی از عوارض لیزر در بارداری می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیزر مو های زائد در حقیقت روشی است که نیازمند به یک سال زمان است. به زبان ساده‌ تر شما باید در تمامی دوران بارداری خود برای لیزر مو های زائد مراجعه کنید.

همان طور که در بالا تر به این موضوع اشاره کردیم لیزر در بارداری به خصوص در جلسه‌ های آخر عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت. این امر یکی از اصلی‌ ترین دلایلی است که در دوران بارداری لیزر انجام نمی‌ دهند.

تا به امروز لیزر در ماه اول بارداری بر روی هیچ خانم بارداری انجام نشده است. به زبان ساده‌ تر هیچ آزمایش عملی در این خصوص صورت نگرفته است. در حقیقت امواج لیزر تنها تا لایه‌ هایی از پوست نفوذ دارد که بتواند فولیکول‌ های مو را از بین ببرد.

اما این که این امواج برای جنین خطرناک و مضر است را نمی‌ توان به صورت قطعی اعلام کرد. به همین دلیل انجام لیزر در بارداری قابل اطمینان نخواهد بود.

لیزر چه عوارضی به همراه دارد؟

همان طور که در بالا تر نیز به این مورد اشاره کردیم، هورمون‌ های یک خانم باردار در یک سطح یکسان قرار ندارند. خانم‌ هایی که در دوران بارداری خود هستند تغییرات هورمونی در آن‌ ها می‌ تواند باعث تغییر در ملانین خون شده و رنگ‌دانه‌ های پوست شود.

همان طور که می‌ دانیم انجام لیزر برای افرادی که پوستی تیره دارند نتیجه مناسبی را به همراه نخواهد داشت. در ضمن در برخی از موارد این تغییرات باعث قوی‌ تر شدن فولیکول‌ های مو نیز می‌ شوند.

تمامی این تغییرات غیر قبل پیش بنی هستند که انجام لیزر در بارداری توسط متخصصین توصیه نمی‌ شود. بعد از آن که هورمون‌ ها به ثبات برسند بهترین زمان برای لیزر مو های زائد بدن خواهد بود.

در بسیاری از کلینیک‌ های زیبایی دستگاه‌ های لیزر به دستگاه خنک کننده مجهز نمی‌ باشند. از این رو به ناچار متخصصین از کرم‌ های بی حسی استفاده خواهند کرد. این کرم‌ ها ممکن است برای جنین خطرات زیادی را به ارمغان آورد.

در دوران بارداری رشد مو های زائد سریع‌ تر و یا کند تر از حد معمول هستند. دلیل این امر نیز تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌ باشد. در نتیجه بهتر است لیزر در بارداری صورت نگیرد و بعد از 6 ماه از زایمان شروع شود.

بدون شک می‌ دانیم که در دوران بارداری به دلیل ورم  اندام‌ ها ، پوست فرد کشیده می‌ شود و حساس‌ تر از قبل خواهد شد. این کشیده شدن پوست و نازک‌ تر شدن آن باعث می‌ شود که عوارض لیزر در بارداری بیشتر نمایان شود.

نکات مهم برای لیزر موهای زائد

یکی از اصلی‌ ترین اتفاقتی که در دوران بارداری برای خانم‌ ها اتفاق می‌ افتد، تیره شدن رنگ پوست آن‌ ها می‌ باشد. لیزر درمانی در صورتی مؤثر خواهد بود که تفاوت میان رنگ پوست و مو وجود داشته باشد. این در حالی است که در صورتی که پوست فرد تیره شود و به رنگ مو نزدیک شود، اثر بخشی لیزر نیز به کم ترین حد خود می‌ رسد.

علاوه بر این موضوع در این دوران سیکل رشد طبیعی مو ها دچار اختلال خواهد شد. نکته‌ ای که باید در این بخش در نظر داشته باشید این است که برای رسیدن به نتیجه ایده آل خود شما باید لیزر مو های زائد را در 6 جلسه و زمانی که مو های زائد در فاز رشد هستند انجام دهید.

اما از آن جایی که هورمون‌ های بارداری تغییراتی را در مدت زمان هر مرحله به وجود می‌ آورند؛ ممکن است تعداد جلسات لیزر در زمانی به پایان برسد که مو در فاز استراحت قرار داشته باشد و نتیجه مناسبی حاصل نشود.

از دیگر مواردی که خانم‌ های باردار باید آن را در هنگام لیزر در بارداری در نظر داشته باشند حساسیت بالای پوست می‌ باشد. بارداری باعث می‌ شود که خون رسانی به‌ تمامی قسمت‌ های بدن افزایش داشته باشد و معمولاً پوست ناحیه‌ هایی مانند سینه و شکم دچار کشیدگی خواهد شد. لیزر درمانی برای پوست‌ های حساس می‌ تواند باعث بروز ناراحتی‌ های مختلفی شود.

ممنون که تا انتهای این مطلب با کلینیک دکتر جواهر همراه بودید. سعی شد در این مقاله به بررسی شرایط مهم هنگام انجام خدمات لیزر در دوران بارداری پرداخته شود. جهت کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 03136627201 تماس حاصل فرمایید

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *